fbpx

Lokalizacja: Kościelisko
0.00 ( 0 głosów )

Opis

Jaskinia z plątaniną ścieżek i tunelami prowadzącymi do większości komór.

Jaskinia znajduje się w Dolinie Kościeliskiej, tuż ponad Polaną Pisaną. Nie licząc trzech Okien Pawlikowskiego, jaskinia ma dwa otwory wejściowe: południowy na wysokości 1098 m.n.p.m. i północny na wysokości 1084 m.n.p.m. Łączna długość korytarzy wynosi 1640 metrów a deniwelacja 46 metrów. Wraz z Jaskinią Obłazkową i Jaskinią Raptawicką stanowi część systemu Jaskinie Pawlikowskiego.

Do jaskini i przez jaskinię prowadzi czerwony szlak turystyczny. Dojście zajmuje około 15 minut, przejście przez jaskinie około 30 minut a zejście około 10 minut. Trasa jest jednokierunkowa. Wyjście z jaskini znajduje się w innym miejscu, skąd prowadzi ścieżka zejściowa z powrotem do Doliny Kościeliskiej.

Jest to jedna z ciekawszych jaskiń tatrzańskich, którą zwiedzać można bez przewodnika. Dla turystów udostępniona została 300-metrowa trasa prowadząca od otworu południowego do północnego, z trzema odgałęzieniami. Jest to poziomy ciąg korytarzy i niewielkich komór, gdzieniegdzie celowo poszerzonych dla turystów, nadal jednak są to ciasne i mokre mijesca, wymagające niekiedy poruszania się w pozycji obniżonej. Na dnie spotyka się otoczaki - ślad po Potoku Kościeliskim, który w przeszłości wyżłobił tę jaskinię. W lecie temperatura w jaskini oscyluje w granicach +5°C, zimą niekiedy panują w niej ujemne temperatury. Jaskinia nie posiada oświetlenia, warto więc zabrać ze sobą latarkę.

Uwaga: w przypadku uszkodzenia latarki istnieje możliwość pobłądzenia! W przeszłości zdarzało się to wielu turystom. W podziemnych labiryntach bardzo łatwo zabłądzić. W przeszłości zdarzały się przypadki zabłądzenia zakończone śmiercią z wycieńczenia!

Pierwszą komorę, tzw. Obłazową Jamę zwiedzić można bez sztucznego światła. Znajdują się w niej bowiem dwa tzw. okna skalne, tzw. Okna Pawlikowskiego, przez które widać m.in. Błyszcz i Bystrą. Z Obłazowej Jamy schodzi się do korytarza, który z kolei prowadzi do Głównego Korytarza. Po 5 metrach szlak skręca w lewo i dochodzimy do rozgałęzienia. Szlak prowadzi prosto i po 2 metrach dochodzimy do kolejnego rozgałęzienia. W prawo skręca boczna odnoga szlaku do Wielkiej Izby. Jest to jedna z dwóch największych sal w jaskini. Jej rozmiary to 5x16 metrów a wysokość dochodzi do 10 metrów. Główny szlak wiedzie z prosto i po paru metrach dochodzi się do kolejnego rozgałęzienia. Prosto prowadzi szlak główny, natomiast w lewo odchodzi szlak boczny (czerwone trójkąty na białym tle). Wiedzie on korytarzem zwanym Ulicą Pawlikowskiego do sali Chóry. Idąc dalej głównym szlakiem dochodzi się do końca Głównego Korytarza. Szlak główny skręca w prawo do Białej Ulicy, która prowadzi do korytarza nazwanego Wielkim Chodnikiem. Szlak dalej prowadzi w prawo przez półkę w lewej ścianie, ponad 3-metrową szczeliną. Przejście tego odcinka zabezpieczone jest łańcuchami. Zimą trawers nad szczeliną może być pokryty lodem, wówczas przejście jest bardzo niebezpieczne, warto mieć na sobie raki lub antypoślizgowe nakładki. Idąc dalej szlakiem dochodzi się do rozgałęzienia. Szlak prowadzi w prawo do niskiej Komory Końcowej, gdzie znajduje się przekopany otwór północny.

Zimą w jaskini tworzą się liczne nacieki lodowe: lodospady, polewy, stalaktyty, kolumny i stalagmity lodowe. Jaskinię zamieszkują nietoperze. Niegdyś w jaskini obserwować można było spore ilości mleka wapiennego, o czym świadczą niektóre nazwy, np. Biała Ulica. Na skutek ruchu turystycznego oraz odkopania otworu północnego (co wpłynęło na zmianę mikroklimatu) w głównym ciągu jaskini uległo ono zniszczeniu. Niekiedy można je spotkać jeszcze w niektórych bocznych korytarzach.

Jaskinia po raz pierwszy została zbadana w 1885 roku przez Jana Gwalberta Pawlikowskiego. Otrzymała nazwę Mylna, z powodu korytarzy tworzących zawiły labirynt. Pawlikowski nazwał odkryte przez siebie partie: Biała Ulica, Wielka Izba i Chóry. W 1934 roku Stefan Zwoliński przekopał się dalej, dochodząc do Wielkiego Chodnika i do Komory Końcowej.

W czerwcu 2014 roku udało się połączyć Jaskinię Mylną z Jaskinią Obłazkową (za sprawą Jędrusiowego Przełazu). W lutym 2015 roku koniec Lewego Korytarza Jaskini Raptawickiej połączono z korytarzykiem nad Kominem Połączeniowym w Jaskini Mylnej.