Szczegóły atrakcji
Id Atrakcji:
18985
Wyświetlenia:
93
W kategoriach:
Pomniki, rzeźby i murale
Lokalizacja:
Elbląg
Autor
Opis
Forma przestrzenna w stylu Op-art, autorstwa Lecha Kunki zlokalizowana na Placu Słowiańskim.
Autor wykonał kompozycję z pomocą pracowników Zakładów Mechanicznych Zamech w 1965, w ramach elbląskiego I Biennale Form Przestrzennych. W 2015 obiekt odnowiono.
Większość widzów kojarzy kompozycję z wizerunkiem żubra, skąd pochodzi potoczna nazwa dzieła. De facto Kunka stworzył rzeźbę przypominającą plaster miodu skonstruowany z połączonych z sobą krótkich odcinków rur, które ułożył fakturowo (falująco), manipulując w płaszczyźnie pionowej ich wielkością i przekrojem.
Geneza kompozycji leży w linii rozwojowej malarstwa Kunki. Chętnie używał on form i kształtów okrągłych, nawiązując dialog z płaszczyzną płótna.
Rzeźba zasadniczo jest przeznaczona jest do odbioru od frontu, jednak w specyficzny sposób odbierają ją osoby jadące tramwajem po łuku ułożonym w Palcu Słowiańskim - zakręt, w który wjeżdża tramwaj na wysokości kompozycji, stwarza sytuację, w której staje się możliwe trójfazowe odczytanie obiektu przez pasażerów: najpierw z profilu (jako reliefu), następnie obiektu ażurowego i ponownie reliefu. Dynamikę taką kreuje ukośne położenie formy w stosunku do przebiegu torowisk tramwajowych.
Opis skopiowano z wikipedii.
Zdjęcie: MOs810, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons
Większość widzów kojarzy kompozycję z wizerunkiem żubra, skąd pochodzi potoczna nazwa dzieła. De facto Kunka stworzył rzeźbę przypominającą plaster miodu skonstruowany z połączonych z sobą krótkich odcinków rur, które ułożył fakturowo (falująco), manipulując w płaszczyźnie pionowej ich wielkością i przekrojem.
Geneza kompozycji leży w linii rozwojowej malarstwa Kunki. Chętnie używał on form i kształtów okrągłych, nawiązując dialog z płaszczyzną płótna.
Rzeźba zasadniczo jest przeznaczona jest do odbioru od frontu, jednak w specyficzny sposób odbierają ją osoby jadące tramwajem po łuku ułożonym w Palcu Słowiańskim - zakręt, w który wjeżdża tramwaj na wysokości kompozycji, stwarza sytuację, w której staje się możliwe trójfazowe odczytanie obiektu przez pasażerów: najpierw z profilu (jako reliefu), następnie obiektu ażurowego i ponownie reliefu. Dynamikę taką kreuje ukośne położenie formy w stosunku do przebiegu torowisk tramwajowych.
Opis skopiowano z wikipedii.
Zdjęcie: MOs810, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons
Lokalizacja
Elbląg, warmińsko-mazurskie